Forbrukerombudet dropper iTunes-sak

iTunes og DRMUnder årets Macworld Expo kunne Phil Schiller annonsere at iTunes Store nå er på vei til å bli 100% DRM-fri. Dette har nå fått det norske Forbrukerombudet på nye tanker.

Forbrukerombudet har tidligere gått hardt ut mot iTunes og har stevnet Apple/iTunes inn for markedsretten. Nå som plateselskapene har gitt etter og tillater salg av musikk uten DRM også på iTunes, har Forbrukerombudet droppet saken mot iTunes.

Vi har ingen grunn til å forfølge Apple mer.

sier Forbrukerombud Bjørn Erik Thon til AFP.

Dermed settes det også en slutt på flere års hard diskusjon mellom Apple, forbrukerombudet og brukerne som på ingen måte har vært enige.

Per i dag er antallet DRM-frie sanger i iTunes mer enn 8 millioner og Apple har som mål at alle sanger i butikken skal være DRM-frie og i høyere kvalitet i slutten av dette kvartalet. Samtidig som Apple innførte DRM-fri musikk, ble også kvaliteten økt fra 128kbps AAC til 256kbps AAC. Som bruker kan du oppdatere alle dine kjøpte sanger til DRM-frie sanger, og dette koster 2 kroner per sang.

Vil Forbrukerombudet forfølge andre butikker?

Det store spørsmålet i denne saken er dog om Forbrukerombudet nå vil gå etter flere andre nettbutikker som selger musikk utelukkende med DRM eller om Forbrukerombudet kun valgte Apple av PR-hensyn slik mange hevder.

Ifølge VG Nett venter nå andre utfordringer, der innholdsleverandører låser fast innholdet til spesifikke avspillingsenheter. Et mulig felt som kan sees nærmere på er heldigitalt salg av film på nett og via kabelnettene.

Grunnen til at iTunes-saken var viktig når det gjelder musikk, var at itunes store var den største musikkbutikken på nett. Heldigitalt salg av film på nett er en problemstilling det kan bli aktuelt å ta opp, vi er ikke ferdige med den vurderingen enn

sier Thon

Ifølge uttalelser til VG Nett kan det, ikke helt overraskende, virke som Forbrukerombudet ikke har tenkt å foreta seg noe som helst overfor nettbutikker som selger musikk med Windows Media DRM. I motsetning til Apple sin tidligere DRM, er Windows Media DRMen ikke bare låst til noen få utvalgte avspillere, men også Windows som plattform.

Mr Mac

Vil dette bety at forbrukerombudet nå vil forfølge andre musikkbutikker som har DRM, eller var det bare en sak som var interessant så lenge det var mot Apple...?

termserv

@Mr Mac: Det tviler jeg på. Det virket som Forbrukerombudet utelukkende var ute etter Apple. Blir jo spennende å se nå da!

http://www.ronny-andre.no
MacBook Pro 15.4" + iPod Photo 20gb + Canon EOS 400D + Apple iPhone 8GB

Morten Westby

Du har nok rett i at Apple utelukkende var ute etter Apple.
Det samme gjelder forbrukersaker knyttet til iPhone.

Det er nesten litt patetisk å se hvordan de profilerer seg på Apples enorme mediaomtale og brand.

kjetil02

Morten: Jeg siterer fra artikkelen: "Grunnen til at iTunes-saken var viktig når det gjelder musikk, var at itunes store var den største musikkbutikken på nett."

Det er ikke patetisk, det er viktig presedens. Dersom Apple hadde fortsatt som før og saken hadde kommet i retten, ville dommen der lagt føringer for lignende forretningsvirksomhet i Norge. Det samme gjelder iPhone-saker.

Stham

StEr

Forbrukerombudets iTunes-jakt var vel heller et bomskudd ettersom det var plateselskapene som krevde DRM i iTunes. Dette er nå historie uansett, men det jeg har reagert og reagerer mer på er at man for å se f.eks. "24" på TV 2 Sumo får beskjed om at du må ha Windows og Explorer! Dette er et program som er vist på TV, som kan tas opp på video/harddisk, og vises altså på TV2s websider, men bare til Windows-brukere. Dét er noe Forbrukerombudet burde ta fatt i, det er jo helt sprøtt! Jeg skrev til en avdeling av Forbrukerrådet ang. dette for et år siden, og fikk til svar at jeg måtte henvende meg til Konkurransetilsynet ... merkelig svar når en tenker på Forbrukerombudets kamp mot iTunes' DRM-musikk – som man tross alt kunne laste ned, spille og brenne, mens TV-program på web-TV må man ha Windows for i det hele tatt å få sett!

Morten Westby

Kjetil: At Forbrukerombudet går på den største aktøren innen salg av musikk på nettet forstår jeg, men jeg personlig ser ikke det store problemet med DRM i iTunes. Som forbruker lar jeg være å kjøpe musikk som er låst i Win-Media formatet, så lenge det finnes alternativer som passer meg bedre. Jeg har forresten ikke tro på at de nå går etter de mindre aktørene...
Når det er sagt er jeg glad for at musikken nå er DRM-fri, men for er er det langt viktigere at lydkvaliteten er bedret.

Hva mener du med "det samme gjelder iPhone-saker"? Jeg ser ikke helt sammenhengen mellom DRM og tvister rundt ødelagte mobiltelefoner...

Morten

kirerot

@Stham

For å se 24 på Mac kan du nå bruke Silverlight. Last ned og installer Silverlight, og gå i Videooppsett og kryss av for å bruke Silverlight.

AreKrishna

Jeg synes mange her sutrer over at Forbrukerrådet gikk hardt ut mot Apples DRM-system, i et nesten refleksmessig forsvar av Apple.

Selvom Apple helt klart lager det beste utstyret, må vi ikke være naive å tro at de er The Good Guys. Apple er et multinasjonalt selskap som har som overordnet mål å TJENE PENGER, mest mulig. De har spilt rollen som den radikale Lillebror i dataverdenen, men ettersom de blir større ser man stadig flere eksempler på at også de prøver å få mest mulig kontroll over fforbrukeren og markedet.

Jeg er kjempeglad for at vi har et Forbrukerråd, og at de tar opp kampen mot bransjens forsøk på kontroll og monopolisering. Og som vi ser, det ga resultater!

Hipp hurra, Consumer Power!

ZeEven

Morten: Et viktig poeng er at om den største aktøren med mest markedsbase (= Apple) nå har gått over til DRM-fri musikk, vil dette være et enormt insentiv for alle andre å gjøre det. Hvorfor skulle jeg kjøpe musikk fra andre og mindre aktører med DRM når den mest kjente aktøren med best utvalg selger fritt?

Ved å gå etter den største MÅ alle andre følge etter.

Videre vil jeg gjerne kommentere den endeløse rekken av sutrete artikler her på iPod1 og Mac1 om at Forbrukerrådet angriper feil; at de gikk etter Apple og ikke plateselskapene. Klart, det var ikke Apple som styrte dette, men om en presser dem hardt nok, vil de legge press på plateselskapene. Dere kan tro hva dere vil om plateselskapenes "onde hensikter" mot Apple, men i form av å være den desidert største aktøren har Apple BETYDELIG makt i dette markedet, noe plateselskapene vet godt.

admin

En liten kommentar til kommentarene om artiklene vi har kjørt på dette temaet.

Jeg tror vi utelukkende kan si at alle forbrukere, både Mac og PC-brukere, er svært fornøyde over at musikken nå er DRM-fri på iTunes og at dette sannsynligvis også vil føre til at DRM-fri musikk vil finne veien til andre nettbutikker. Det er helt riktig at når den største aktøren endrer sine vilkår, så må sannsynligvis alle andre også følge etter. At iTunes kuttet ut DRM har dermed forhåpentligvis satt spikeren i kista på DRM for godt. Allikevel er ikke tilbudet blitt noe særlig bedre.

Det som dessverre har forsvunnet i medias enormt ensidige dekning i denne saken (Apple er onde, forbrukerombudet er heltene) er HVEM som krever HVA og hvorfor iTunes nå kan tilby sin musikk uten DRM.

Det er først og fremst plateselskapene som har krevd at Apple og andre skal legge DRM på sin musikk. Apple har avtaler med plateselskapene som regulerer hvilken musikk de kan selge, hvordan de kan selge det og til hvilken pris. Avtalene inkluderer DRM og Apple kan dermed ikke under noen omstendigheter fjerne DRM før plateselskapene har godkjent dette. Ingen av de store plateselskapene, med unntak av EMI, har gitt Apple tillatelse til å selge musikk uten DRM og Apple har ikke hatt muligheten til å etterkomme forbrukerombudets krav.

Plateselskapene på sin side, har ikke ønsket å gi Apple muligheten til å selge DRM-fri musikk før Apple blir mer "fleksible" i sin måte å selge musikk på. Mer "fleksible" i platebransjen betyr høyere priser, øke muligheten til å kun selge visse sanger som en del av et album, redusere antallet sanger som selges enkeltvis osv osv. Alt dette er i mine øyne minst like forbrukerfiendtlig som DRM.

Apple måtte gi etter for plateselskapene for å kunne tilby DRM-fri musikk og resultatet er dessverre at tilbudet i iTunes Store og alle konkurrerende butikker blir dårlige. Prisene øker, mulighetene for å kjøpe enkelt sanger minskes og plateselskapene kan igjen tvinge brukere til å handle komplette album for å øke sin egen profitt. Tilbudet til forbrukerne har blitt vesentlig dårligere.

Hadde forbrukerombudet ikke kun vært ute etter PR, men faktisk hatt et genuint ønske om å forbedre hverdagen for forbrukerne ville man samlet seg mot plateselskaper og andre mediebedrifter som tvinger butikker til å selge DRM-befestet musikk, film og videoer. Det er dessverre til syvende og sist plateselskapene som setter agendaen uansett hvor mye makt man tror iTunes har. Resultatet av forbrukerombudets kamp mot iTunes, resulterer ikke i bedre vilkår for forbrukeren på annet enn DRM. Hadde forbrukerombudet derimot fått til en felles europeisk front mot alle mediebedriftene ville salg av DRM-befestet musikk og film vært forbudt uansett aktør, kanal eller medie. Dessverre var ambisjonene til forbrukerombudet alt for lave og dessverre greide ikke medienorge å se forbi PR-showet til Bjørn Erik Thon.

Cybbe

Kanskje admin kan være så snill å forklare hvordan Forbrukerombudet juridisk skulle gå etter avtaler som eksisterer mellom Apple og platebransjen? Om en grønnsaksbutikk solgte råtne epler, påpekte at leverandørene ikke ville gi dem noe annet, så er det fortsatt butikken forbrukerne og de som ivaretar deres rettigheter kan gå på. Angrepet på Forbrukerombudet for å ikke ha gått etter platebransjen er en tåpelig stråmann. Det var aldri noe alternativ, med mindre du kan forklare hvilken hjemmel Forbrukerombudet skulle ha for noe slikt.

Chiang Mai 1963

admin: Innlegget ditt er både bra og greit helt til du kommer til det PR-svadaet ditt og ødelegger resten av argumentasjonen din i samme slengen. Hva slags grunn skulle Forbrukerombudet ha til å tenke PR og ikke forbrukernes beste?

Man kan si hva man vil, men Apple er i alle fall ikke ute etter å ivareta forbrukernes interesser, de som elegant boikotter alle forbrukerlover som best de kan.

--
An Apple a day keeps frustrations away. Or... not?